Magic Leap är ett av de företag som satsat stort på AR, men inte nått hela vägen fram. Det var ett av de företag som det pratades mest om, åtminstone ett av de mest uppmärksammade utanför Silicon Valley.
Magic Leaps AR-kit
Magic Leaps grundades 2011, men det tog tid för dem att utveckla sina AR-produkter och först 2018 kunde de släppa något till försäljning. Produkten var hajpad och planen var först att lyckas sälja en miljon av det AR-kit som lanserades, men de fick sänka ambitionen till 100 000. I verkligheten fick de bara sålt ungefär 6000 stycken, vilket blev en katastrof för företaget. Intresset var inte så högt som de hade hoppats och priset gjorde nog sitt till. Ett kit kostade motsvarande 23 000 kronor. Även funktionerna fick en del kritik. Glasögonen som ingick i kitet sägs ha varit bekväma att ha på sig, men all information samlades i mitten av glasögonen, vilket verkar ha varit alltför störande. Dessutom hade funktionerna en tendens att låsa sig om för mycket hände samtidigt, och andra människor hade svårt att se personens ögon. Sammantaget skulle det vara svårt att använda AR-kitet som en del av en normal vardag och det blev aldrig mer än intressant för andra utvecklare.
Corona, omstrukturering och uppsägningar
De förluster företaget drabbades av blev ännu värre av corona och pandemins ekonomiska konsekvenser. Under 2020 har katastrofen varit ett faktum, men det verkar som att Magic Leap trots allt klarar sig. De har löst det akuta med finansiering från bland annat Google och Alibaba på runt 25 miljarder kronor, företaget har omstrukturerats och uppemot hälften av de anställda har sagts upp. Hur det kommer gå för företaget i framtiden är svårt att veta. Kanske kommer de till sist lyckas leva upp till hajpen, eller så har de haft sin chans och kommer inte lyckas ta sig tillbaka.